Matbloggstoppen

torsdag 21 maj 2009

Annas havrebaguetter



Igår bakade jag bröd för att kunna bjuda på vitlöksbröd idag. Detta recept är taget ur "Kärlek, oliver och timjan" en oerhört vacker kokbok av Anna och Fanny Bergenström. Den har jag gett bort som present till både min mamma och mina två systrar. Själv har jag fått mitt exemplar av min kompis Emma som faktiskt var den som introducerade mig för Anna Bergenström. Detta brödrecept gör jag rätt så ofta. Det är så himla enkelt med bröd som bara behöver jäsa en gång!

1/2 paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
2 1/2 dl havrekli eller fiberhavegryn (jag tycker det blir godast med havrekli)
10-11 dl vetemjöl

Smula ned jästen i en bunke, strö över salt och klicka i honung. Häll på lite av vattnet och rör ut jästen. Häll på resten av vattnet. Tillsätt havrekli eller havregryn och mjöl. Arbeta ihop till smidig deg. Låt jästa i 1-2 timmar (det blir godast med två timmar!). Värm ugnen till 260 grader. Häll ut den jästa degen på bakbord. Knåda inte! Skär degen i fyra delar. Forma till långa, smala baguetter - lika långa som plåten. Vrid bröden i en spiral och lägg på plåten. (Om man vill kan man pensla bröden med vatten och strö över solrosfrön, svarta och vita sesamfrön - det blir extra gott!) Grädda i 15 minuter. Sänk ugnen till 150 grader och grädda i 12-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar