Matbloggstoppen

torsdag 28 maj 2009

Chocolate chip cookies



Då min ettåring varit sjuk de två senaste dagarna har det varit riktigt illa ställt med maten. Hon har bara klängt på mig så att laga mat har inte riktigt varit att tänkta på. Idag var jag och Matt dock så sugna på något gott att jag fick snabbt röra ihop lite Chocolate chip cookies för att överleva dagen.

Jag letar alltid efter bra recept på Chocolate chip cookies och har ännu inte hittat det perfekta receptet. Detta var ok. Bra blandning med choklad och nötter. Gillade dock inte att de skulle göras så stora, de flöt inte riktigt ut som de "ska" göra. Sedan var det för lite salt i dem. Matt gillade dem dock!

125 g rumsvarmt smör
50 g strösocker
125 g råsocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
250 g mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
175 g hackad choklad
125 g pekan-, hassel- eller valnötter

Rör smöret poröst tillsammans med sockret. Tillsätt ägg och vaniljsocker och rör smeten slät. Tillsätt sedan mjöl, bakpulver, salt, choklad och nötter. Klicka ut på plåten och grädda i 200 grader i 12-15 minuter. Det blir 10-15 kakor beroende på storlek.

Husmorstips: Jag har aldrig framförhållningen att ta fram smör för att det ska bli rumstempterat. Istället kör jag det i mikron på upptining i någon minut.

Receptet är taget från Linda´s winter kitchen. Märks att receptet är taget från en engelsk kokbok, måtten är i gram istället för dl.

2 kommentarer:

  1. Vilket är favoritreceptet då???

    SvaraRadera
  2. Det vet jag faktiskt inte. Har några stycken som är bättre, men eftersom jag inte har hittat det perfekta ännu så har jag ingen vinnare!

    SvaraRadera