Matbloggstoppen

torsdag 14 maj 2009

Couscoussoppa med Havreklibröd



Denna soppa är fantastiskt god! Så enkel, så få ingredienser men ändå så smakrik. Jag tycker att soppa är lite underskattat. Det är gott, enkelt och oftast väldigt nyttigt. Soppa ska alltid vara hemmagjord, det är inte alls lika gott på burk och ännu värre än burk är på påse. Sedan ska det alltid serveras med hembakat bröd.

50 g lök
2 vitlöksklyftor
4 msk olivolja
300 g tomater
100 g couscous
1 l grönsaksbuljong
4 lagerblad
1/2 msk spiskummin
1 knippa slätbladig persilja

Hacka lök och vitlök och frös i oljan tills de blivit genomskinliga. Hacka tomaterna. Tillsätt dessa i grytan tillsammans med couscous, buljong, lagerblad och spiskummin. Lägg över locket och låt soppan sjuda 20-25 minuter. Strö över hackad persilja.



Detta recept är taget ur "Vegetariskt från Marocko" av Kirsten Skaarup

Till det bakade jag ett havreklibröd. Receptet snodde jag från havreklipaketet och gjorde vissa ändringar. Receptet nedan är alltså med mina ändringar.

50 g jäst
8 dl ljummet vatten
3 tsk salt
1 msk sirap
2 msk stött fänkål
1 paket havrekli, 300 g
ca 12-14 dl vetemjöl

1. Smula ned jästen i en bunke. Späd ut med lite av vattnet.
2. Tillsätt resten av vattnet, salt, sirap, fänkål och havrekli. Spara 1/2 dl av havreklit till ganering.
3. Arbeta in mjölet. Observera att degen ska vara lite kladdig eftersom havrekli sväller.
4. Häll ut degen i en smord långpanna. Dela i 20 rutor. Pensla med vatten och strö över resterande havrekli. Låt jäsa i 40 minuter.
5. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.

1 kommentar:

  1. Mamma brukar göra detta havreklibrödet och har sagt att jag måste baka det! Får köpa havrekli nästa gång jag handlar!

    SvaraRadera