Matbloggstoppen

onsdag 27 maj 2009

Fröbröd i kvadrat



Detta recept hittade jag i ett gammalt nummer av Allers. Mycket bra tidning för kakrecept för övrigt! Brödet blev mycket gott!

1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
5 dl vatten
50 g jäst
1 1/2 msk honung
1 1/2 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl

1. Dag ett: Mät upp vetekross, rågkross, solrosfrön och linfrön i en bunke. Häll över 2 dl av av vattnet och stå till nästa dag i rumstemperatur för att svälla.

Detta orkade jag inte med så jag kokade istället upp ovanstående ingredienser och blandade med resterande vatten tills det blev 37 grader.

2. Dag två: Smula ner jästen i en bunke. Värm 3 dl vatten till fingervarm temperatur och häll över jästen. Rör om tills jästen är upplöst och tillsätt kross- och fröblandningen.
3. Tillsätt honungen och saltet (jag tog två tsk, jag ogillar om brödet inte är tillräckligt salt!) och blanda sist ner vetemjölet. Arbeta samman till en blank och smidig deg som får jäsa i 45 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Stjälp ut degen på bakbord och platta försiktigt ut i en rektangel. Skär i tolv kvadratiska bitar (detta tyckte jag blev lite för stora brödbitar, nästa gång gör jag nog fler bitar av det). Lägg på plåt och låt jäsa i 15 minuter.
6. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter.

1 kommentar: