Matbloggstoppen

torsdag 21 maj 2009

Hummus



Imorgon ska vi åka till min pappa och hans sambo. Hade egentligen tänkt att baka biscotti med lime, vit choklad och aprikoser. Efter lunchen idag var jag helt slut och Matt var emot att jag skulle skapa mer disk så jag beslöt mig att göra en sats hummus för att ta med. Tycker att det är trevligt att ta med en present som är hemmagjord när man ska bort! Fast när jag läser detta inlägg så kan jag tänka mig att jämfört med biscottin så är kanske hummusen något futtig?

Hummus är väldigt gott men jag tycker man ska vara lite försiktig för det är väldigt lätt att föräta sig på det. Jag gjorde en sats till mitt och min dotters födelsedagskalas och då kom jag ihåg hur gott det är. Tydligen omsatte hummusindustrin 100 miljoner dollar i USA år 2008 (källa www.sv.wikipedia.org). Det tyckte jag nästan lät som en helt sjuk siffra. Hummus ska man inte köpa, det ska man göra själv!

Här är mitt bästa recept (och nej, det har ingen spiskummin i). Receptet är taget från "Quick & easy tasty vegetarian".



1 burk kikärter (motsvarar 3 dl)
2 msk citronjuice
2 msk tahini
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
ca 1/4 tsk salt
2 msk kallt vatten

Kör allt i en matberedare. Ringla över lite olivolja. Gott som dipp eller som tillbehör på en buffé eller att äta med lite gott bröd.

2 kommentarer:

  1. Hommus är himla gott. Men de där biscotti lät ju sjukligt goda!!!

    SvaraRadera
  2. Jag lägger upp dem om jag provar dem!

    SvaraRadera