Matbloggstoppen

söndag 17 maj 2009

Risotto med chèvre



Risotto för mig är typisk helgmat. Det känns lite lyxigt och passar alltid bäst med ett glas rödvin. Jag brukar servera risotton med vitlöksbröd. Idag fick jag äta min risotto på en söndagkväll utan vare sig vin, vitlöksbröd eller vuxensällskap. Jag hade chévre i kylskåpet som precis hade gått ut och var tvungen att göra något med. Min kompis Annelies man, Marcus, tycker tydligen att denna risotton är jättegod så jag tänkte att jag skulle prova. Tyckte att den var ok, men har ätit bättre risotto än så här får jag säga. Färgen var inte speciellt kul heller. Fick lägga på ett basilikablad så den inte skulle se helt dassig ut.

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
350 g arboriris
1 dl vitt matlagningsvin
ca 1 l grönsaksbuljong
200 g chèvre
salt och svartpeppar

1. Fräs lök och vitlök på låg värme så de blir genomskinliga.
2. Tillsätt riset och fräs med i någon minut så riskornen blir lite genomskinliga.
3. Tillsätt matlagningsvinet. När detta har kokat in tillsätts buljongen allt eftersom med någon 1/2 dl åt gången. Rör hela tiden om i kastrullen. Denna process tar ca 20-30 minuter. Risotton är klar när det finns aningen tuggmotstånd kvar.
4. Tärna osten och rör ned tillsammans med salt och peppar. Låt osten smälta in i risotton.

4 kommentarer:

  1. Hej. Den passar bäst med kött till. Hälsar Marcus

    SvaraRadera
  2. Ok, det var mer en tillbehörsrisotto. Jag gillar bäst när risotton är en rätt i sig själv!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar bilden. Bladet gör den riktigt kul. Pröva att ha sparris till risotton. Det har alltid vi. Supergott! /Marcus

    SvaraRadera
  4. Håll ögonen öppna, snart kommer squash- och sparrisrisotto!

    SvaraRadera