Matbloggstoppen

lördag 6 juni 2009

Chokladbollar med banan



Lite senare på en lördagkväll vill man givetvis ha något gott till sin kopp te. Hade inte bakat något och hade absolut inget att baka av. Inga ägg och nästan inget smör (har jag alltid hemma annars, vi köper oerhörda mängder ägg och smör faktiskt). Satt och muttrade för mig själv att i ett sådant fattigt hem kan man inte ens göra chokladbollar. Då slog det mig att jag har ett recept med jättelite smör - nämligen chokladbollar med banan. Kan inte påstå att detta är världens godaste kaka men är man desperat så funkar det. Dessutom kan man inte sätta i sig hur många som helst, de är rätt så mastiga. Funkar nog utmärkt om man vill att ens barn ska äta lite "nyttigare" kakor.

Receptet är taget från www.tasteline.com

1 msk kakao
2 msk florsocker med chokladsmak (jag använde vanligt florsocker, men antar att färgen hade blivit bättre med chokladsmaken)
1/2 dl socker
1 banan
25 g smör
3 dl havregryn
pärlsocker

Rör ihop alla ingredienser. Ställ den i kylen i 30 minuter så blir den inte så kletig. Forma bollar av smeten och rulla dem i pärlsockret.

2 kommentarer:

  1. Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladbollar är personliga bak favoriten sedan barnsben.
    Fin blogg förresten. :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Kul att du gillade den! Det blir mer bakning framöver!

    SvaraRadera