Matbloggstoppen

lördag 13 juni 2009

Heta bönor



Ikväll blev det mexikanskt! Längst ned till höger finns de heta bönorna. Det receptet är taget ur boken "100 goda gröna rätter" en jättebra liten kokbok av Barbro Lönnegren.

Utöver de heta bönorna serverade jag...

riven ost
yoghurt med vitlök
gurka
tomater
lök
medium tacosås
jalapeño
majs
sojafärs med köpt kryddmix

Tacosås borde man ju kunna göra själv. Jag får surfa efter recept. Har recept på tacokrydda men jag var lat och använde mig av färdig mix.

Heta bönor

1 hackad rödlök
3 vitlöksklyftor i skivor
1 msk olja
2 burkar kidneybönor
1 burk krossade tomater
2-3 msk chilisås
1-2 tsk chilipulver
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Fräs lök och vitlök tills de är mjuka. Tillsätt bönor och krossade tomater. Smaksätt med chilisås, chilipulver, salt och peppar. Koka upp.

2 kommentarer:

  1. Kul med massor av recept, din sida ligger nu i mina favoriter. Här "bor" jag http://bomanskassar.wordpress.com

    Testa gärna! De här passar utmärkt till julbordet eller var som helst där köttbullar förekommer.
    400gr blandsvamp.
    1 stor finhackad lök
    3 klyftor vitlök, pressad eller finhackad
    1dl kikärtsmjöl
    2dl kokta korngryn (koka i vatten med lite salt)
    salt + kryddor efter eget tycke

    Använde blandade riskor, blodriska och trattkantarell. Stek svampen lätt, hacka i maskin eller för hand. Blanda med lök, vitlök och korngryn. Låt svalna. Blanda i kikärtsmjölet och kryddorna. Jag använde en blandning av gult senapsfrö, lite chiliflingor, kummin och lökpulver(Jägarblandning) samt timjan. Låt stå kallt någon timme så smakerna blandar sig. Stek en provbit, krydda upp så det passar dig.
    Rulla bollar av valfri storlek, jag gjorde dem rätt små. Stek i ganska mycket olja, jag använder Rapsolja, till vacker färg.
    Njut med en god sås eller som de är.

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittat till min blogg! Det receptet ska jag absolut prova. Vegetariska "köttbullar" gillar jag!

    SvaraRadera