Matbloggstoppen

fredag 5 juni 2009

Kladdkaka



Att vara tillsammans med Matt är lite som att kasta pärlor för svin när det gäller min bakning. Om han är sugen på något och vill att jag ska baka något är det alltid kladdkaka han vill ha. Och då menar jag inte fransk chokladkaka med choklad utan vanlig, simpel kladdkaka gjord på kakao. Kladdkaka tycker jag är oerhört tråkigt att baka, det finns så många jättegoda kakor och vem som helst kan röra ihop en kladdkaka. Fast en stor fördel är att det blir väldigt lite disk eftersom allt rörs ihop i kastrullen.

Detta är det bästa recept jag har hittat. Taget från ett väldigt gammalt nummer av Femina om jag inte missminner mig.

100 smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

florsocker

Smält smöret i en kastrull. Rör ner socker och ägg. Rör ned övriga ingredienser. Häll i en smord form. Grädda i 175 grader i 25 minuter. Låt svalna och pudra över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar