Matbloggstoppen

torsdag 25 juni 2009

Pasta med nötter och ost




Idag när jag skulle göra lunch hade jag inga idéer och jag behövde något som skulle göras snabbt. Efter ett snabbt överslag av kylskåpet såg jag detta recept framför mig. Egentligen är detta något jag skulle göra som helgmat, men vi behövde muntras upp eftersom vår ettåring är sjuk. Hon åt faktiskt lite av denna pasta trots att hon lever på välling när hon är dålig.

Detta recept gillar jag för att det går himla snabbt och smakar mer avancerat än vad det är. Grönmögelsåser är så himla gott! Vi hade inga champinjoner hemma, det var synd för det bidrar till det lilla extra goda i denna rätt.

Receptet är taget ur "Vegetarian pasta".



60 g pinjenötter
350 g pasta
2 zucchini, skivade
125 g broccoli
200 g färskost
150 ml mjölk
1 msk hackad basilika, färsk
125 g champinjoner, skivade
90 g grönmögelost
salt, peppar
färsk basilika

1. Rosta nötterna i en torr stekpanna.
2. Koka pastan.
3. Koka zucchini och broccolin i fem minuter i lättsaltat vatten.
4. Smält färskosten i en kastrull, under omrörning. Tillsätt mjölken, basilikan och champinjonerna. Puttra försiktigt i 2-3 minuter. Rör i grönmögelosten.
5. Blanda ihop pastan och grönsakerna. Häll över såsen och dekorera med pinjenötterna och basilikan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar