Matbloggstoppen

söndag 21 juni 2009

Pizza



Ibland blir man faktiskt sugen på pizza. Det ska givetvis vara hemlagad, köpepizza är inte lika gott. Fast det tyckte jag inte när jag var gravid. Då åt vi flottig hämtpizza en gång i veckan ungefär under den tiden jag var illamående. Det var det enda som fick illamåendet att lägga sig lite...

Matt fick välja toppingen och då valde han majs och färska tomater. Jag föreslog pesto och ruccola. Snäll som jag är så fick han sin vilja igenom.

Detta recept blir till en plåt med pizza. Jag har dock investerat i pizzaplåtar. De är toppen!

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Smula jästen och rör ut den i vattnet. Blanda ned olja, salt och mjöl. Låt jäsa, övertäckt i en bunke, i 30 min-1 timma. Gör under tiden tomatsåsen.

1 burk krossade tomater
1 lök
3 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
torkad oregano, timjan eller basilika
salt och peppar

Fräs löken i lite olja. Tillsätt tomater, tomatpuré och kryddor. Låt puttra i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar. Kör såsen i mixer.

Baka ut degen. Bred på med tomatsåsen. Lägg på riven ost. Avsluta med toppingen. Ringla över olivolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar