Matbloggstoppen

lördag 27 juni 2009

Snabba banan- och chokladmuffins




Detta recept har jag tagit ur "Mera maffiga muffins" av Lena Brorsson Alminger. Inköpt på årets bokrea, hittills har jag bara testat två av recepten så det är för tidigt att avgöra om det var ett bra köp eller inte. Orginalreceptet heter Snabba kolamuffins. Jag hade inga kolor hemma så jag tog bort dessa ur receptet och lade istället till en banan och 100 g mörk choklad.



5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
100 g smält smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl gräddfil eller yoghurt
fasta kolor (eller en skivad banan och 100 g mörk choklad delad i mindre bitar)

Häll mjöl, bakpulver, kakao, smör och socker i en matberedare. Mixa till en gryning massa. Vispa upp äggen lite lätt och tillsätt dessa samt yoghurten till matberedaren. Skeda upp smeten i muffinsformar, stick en kola i varje form (eller banan och choklad). Grädda i 200 grader i ca 10-12 minuter. Det blev 18 muffinsar av detta recept.

Mitt tips är att alltid använda muffinsformar instuckna i en muffinsplåt. Då håller de formen allra bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar