Matbloggstoppen

onsdag 17 juni 2009

Veggofärs med spagetti



Jag vill verkligen slå ett slag för den vegetariska sojafärsen. Jag försöker alltid att ha torkad sojafärs hemma, det är ju så enkelt att kasta ihop veggofärs med spagetti.

Anledningar till att sojafärsen klår köttfärs:

1. Det är billigare. Jag köper Veggos vegetarisk färs. En sådan påse kostar 49 kronor. Den räcker till 20 portioner. Ungefär 2,50 kronor för en portion. Så lite kostar inte köttfärs ens på extrapris...
2. Det är mer miljövänligt. Vegetarisk kost är miljövänligare eftersom den inte kräver lika mycket produktion.
3. Det är nyttigare. Sojafärsen är fettsnål.
4. Smidigt att alltid ha i skåpet, den håller rätt så länge.
5. Jag behöver inte vara rädd att det är kött som en ICA handlare har malt ned för att det har blivit för gammalt. Det är förresten inte bara ICA handlarna som gör så. Jag har kompisar som har jobbat inom livsmedelsbranschen och det där tricket används rätt så utspritt.

Anledningar till att sojafärsen klår Quornfärsen:

1. Det är billigare.
2. Det är en mer naturlig produkt. Avfettade sojabönor istället för en påhittad produkt med E-nummer (fick jag reda på av Emma som läst "Den hemlige kocken").
3. Jag tycker att Quornfärsen smakar aska när man äter den dagen efter.

Här kommer receptet på veggofärsen, tagen från påsen.

2 dl veggofärs
8 dl passerade eller krossade tomater
1 hackad gul lök
3 krossade vitlöksklyftor
1 tsk oregano
1 buljongtärning (med E-nummer!)
2 tsk grillkrydda (E-nummer där också!)

Stek löken. Tillsätt tomaterna, vitlök och buljong. Koka upp. Blanda i färsen tillsammans med oregano och grillkrydda. Koka i 8-10 minuter.

Kryddningen är faktiskt så pass bra att jag inte eftersaltar något. Det är inte ofta det händer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar