Matbloggstoppen

lördag 27 juni 2009

Vego stroganoff



Detta recept har jag tagit från http://vegania.net/. Har du blivit bjuden på mat hemma hos mig en vardag så är det troligt att jag har bjudit på detta. Jag har lagt till en handfull cashewnötter och så har jag tagit bort cayennepepparen.

Vego stroganoff
4 port
1 lök, hackad eller 2 dl hel smålök
1 röd paprika, i bitar
1 squash (ca 300 g), i stavar
250 g champinjoner, skivade eller hela små
2 tsk paprikapulver
2-3 msk vetemjöl
5 dl sojamjölk eller 3 dl sojamjölk och 2 dl sojagrädde (jag använder vanlig mjölk)
2 msk tomatpuré
1 buljongtärning
några stänk cayennepeppar

Hetta upp olja i en stekpanna med höga kanter eller en gryta. Fräs löken en stund, och tillsätt sedan övriga grönsaker. Låt grönsakerna fräsa en stund, så de blir lite bruna och ganska mjuka. Tillsätt paprikapulver och rör om. Rör ut mjölet i lite av sojamjölken. Häll resten av sojamjölken i grytan med grönsakerna. Tillsätt buljongtärningen. Låt det koka upp och vispa då ner redningen (om du använder sojagrädde behöver du lite mindre mjölredning). Tillsätt också tomatpuré och cayennepeppar. När det kokar upp, tillsätt eventuell sojagrädde. Smaka av med salt och kanske en nypa socker. Servera med makaroner eller ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar