Matbloggstoppen

måndag 13 juli 2009

Linsbiffar



Detta recept är Anna Skippers från "Du är vad du äter". Jag tyckte inte att det var helt lyckat faktiskt. Det var mycket svårt att få biffarna att hålla ihop (min största kritik för vegetariska biffar) och jag var inte helt nöjd med smaken. Men grundidén var väldigt bra så nästa gång ska jag försöka utveckla dem lite. Någon form av "bindningsmedel" behövdes verkligen. Dessutom tyckte jag att persiljan och curryn kändes onödig. För här kommer en icke så välkänd fakta: det är supergott med kombinationen morötter och spiskummin!

4 morötter
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
2 dl röda linser
2 msk slätbladig persilja
1 msk olja
2 tsk spiskummin
1 tsk curry

Börja med att koka linserna och låt dem rinna av väl.
Fräs kryddorna och löken i olja.
Tillsätt de skalade o rivna morötterna, fräs några minuter.
Ta av från plattan och blanda ner linserna.
Forma sedan till biffar och stek försiktigt.

1 kommentar:

  1. Låter gott. Synd att de inte höll ihop bra. Annars tycker jag att linsbiffar nog är min favorit av alla vegetariska biffar. Gillade receptet med cashewnötter och linser - nog min favorit hittills. Kramar

    SvaraRadera