Matbloggstoppen

lördag 4 juli 2009

Paprikarisotto



Denna risotto gjorde jag när vi hade besök från England. Jag tänkte inte lägga ut den på bloggen först eftersom jag var lite tveksam till smaken. Tyckte att tomatsmaken tog över och det kände jag inte var meningen med en paprikarisotto. Dock tyckte min kompis Craig att den förtjänade en plats på bloggen så jag publicerar därför receptet! Denna risotto hade nog passat bättre som tillbehör och inte som en hel rätt i sig.

3 stora röda paprikor
2 msk olivolja
3 vitlöksklyftor, skivade
1 burk krossade tomater
2 lagerblad
1,2-1,5 l buljong
450 g arborioris
färsk basilika

1. Grilla paprikan tills den blivit lite svart och mjuk. Lägg dem i en plastpåse i 10 minuter. Dra därefter av skalet, ta bort kärnhuset och skiva.
2. Stek vitlöken och de krossade tomaterna på låg värme i 5 minuter. Tillsätt paprikan och lagerbladen. Sjud på låg värme i 15 minuter.
3. Tillsätt riset och låt steka med i 2 minuter. Tillsätt buljongen, lite i taget, under omrörning. Denna process tar ca 20-30 minuter.
4. Garnera med basilika.

Receptet är taget ur "Vegetarian, the best-ever recipe collection" av Linda Fraser.

1 kommentar:

  1. Ser saftigt och gott ut! Hoppas ni har det bra! Kramar Catherine

    SvaraRadera