Matbloggstoppen

tisdag 21 juli 2009

Piroger



Flera gånger har jag tänkt göra piroger, men det har inte blivit av. Kom ihåg att man gjorde piroger i hemkunskapen och att det var så himla gott. När jag tittade i min hemkunskapsbok insåg jag att det var enormt mycket smör i receptet så jag tog ett recept på www.ica.se och förändrade det lite grann. Kom på att detta var mycket bra att göra många av och ha i frysen (när jag får stor frys det vill säga!). Jättesmidigt om man vill ha ett mer stadigt mellanmål.

25 g jäst
1,5 msk olja
2 1/2 dl vatten
1,5 tsk salt
1 tsk socker
1 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

fyllning:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3-5 dl vatten
100 g torkad sojafärs
3/4 dl tomatpuré
1/2 msk kinesisk soja
2 tsk timjan
1 buljongtärning
salt, peppar

ägg till pensling

Smula jästen i en bunke. Blanda vatten och olja i en kastrull. Låt blandningen bli fingervarm, 37°C. Häll lite av blandningen över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av vattenblandningen, salt, socker, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl. Arbeta till smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

Fräs löken och vitlöken. Tillsätt vatten (jag hade lite dålig koll på hur mycket vatten jag använde, men det ska ju inte bli för löst). Låt koka upp. Tillsätt sojafärs och tomatpuré. Tillsätt buljong, soja och timjan. Låt puttra i ca 10-15 minuter. Låt svalna.



Kavla ut degen till en platta. Ta ut runda kakor, ca 12 cm i diameter. Lägg en klick fyllning på varje rundel och vik ihop till en avlång pirog. Lägg pirogerna på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckt ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225°C, ca 12 min. Låt svalna under bakduk på galler.

2 kommentarer:

  1. Smaskens. Kommer inte ihåg när jag åt en pirog sist. Det var nog många år sen... Verkar vara bra att ha i frysen. Som kvällsmat när man är trött efter jobbet!

    SvaraRadera
  2. Passa på att baka en sats när du har en stor frys!

    SvaraRadera