Matbloggstoppen

fredag 3 juli 2009

Rågsiktskakor



Anledningen till att jag inte har bloggat på några dagar är att vi har haft besök från England och varit bortresta inåt landet med dem. Innan de kom så bakade jag dessa bröd. De var goda. Är egentligen inte så mycket för brödrecept med massor av sötningsmedel i men ibland kan jag variera mig lite och även baka det. Det gör ju att brödet håller längre och inte blir så torrt. Och det är väl ändå så att jämfört med brödet man köper i affären så innehåller det nog mindre socker i alla fall.

Receptet taget från Ramlösa Kvarns rågsiktspåse.

50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 msk salt
1 dl sirap
ca 15 dl rågsikt

1. Smula ned jästen i en degbunke.
2. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
3. Häll den fingervarma vätskan över jästen och rör om till jästen blivit upplöst.
4. Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
5. Låt degen jäsa i 50 minuter.
6. Knåda degen smidig.
7. Dela degen i fyra delar. Kavla ut till kakor och lägg dem på plåtar.
8. Nagga kakorna och låt dem jäsa i 30 minuter.
9. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar