Matbloggstoppen

onsdag 22 juli 2009

Sojafärslasagne



Helt plötsligt bestämde vi att min syster inte bara skulle komma på fika utan även på lunch. Då fick jag se mig i skåpet om vad vi hade så jag skulle slippa gå till affären. Det blev lasagne baserad på sojafärs. Min ettåring är verkligen lustigt. Om jag gör pasta med sojafärs så vill hon inte äta det, men denna lasagnen gick ned alldeles utmärkt!

2 dl veggofärs
8 dl passerade eller krossade tomater
1 hackad gul lök
3 krossade vitlöksklyftor
1 tsk oregano
1 buljongtärning
2 tsk grillkrydda

Stek löken. Tillsätt tomaterna, vitlök och buljong. Koka upp. Blanda i färsen tillsammans med oregano och grillkrydda. Koka i 8-10 minuter.

Receptet på sojafärsen är taget från påsen på Veggos vegetariska färs.

Gör samtidigt en ostsås

2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
salt och peppar

1. Smält smör i en kastrull och tillsätt vetemjölet.
2. Rör kraftigt.
3. Tillsätt mjölk under omrörning.
4. Sjud upp och låt sjuda tills mjölsmaken försvinner.
5. Tillsätt ca 100 g ost

Varva ostsås, sojafärs och lasagneplattor. Avsluta med ostsåsen. Ibland strör jag också över lite ströbröd, det blir lite knaprigt och gott. Grädda i 200-225 grader i ca 30 minuter.

Jag har faktiskt aldrig gjort lasagne på sojafärs förut. Jag tyckte det blev gott och längtar till min stora frys då jag alltid ska göra två lasagner samtidigt och frysa ned en...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar