Matbloggstoppen

måndag 13 juli 2009

Spenat och kikärter i chilli- och vitlökssås


Jag älskar indisk mat. Det äter jag inte så mycket under sommaren, i alla fall inte under varma dagar. Idag var det svalare så då passade jag på att göra denna rätt. Detta är min favoriträtt av den indiska maten som jag gör. Att laga indiskt är inte så komplicerat. Jag har jobbat med en indier och han avslöjade att hemligheten till indisk mat är att följa receptet slaviskt, inte tro att man kan kasta i kryddorna hur som helst. Inga problem för mig som är en sådan receptslav.

Receptet är taget ur "The low-fat Indian vegetarian cookbook" av Mridula Baljekar. En jättebra vegetarisk receptbok som funkar för mig trots att den inte har massor av bilder. Annars är det jätteviktigt för mig, bilder i en kokbok säljer den till mig.

Indisk vegetarisk mat är förresten rätt så billig mat eftersom den är baserad så mycket på baljväxter. Har man alla kryddorna hemma (och det har man när man väl har börjat laga indiskt) så är det inga stora kostnader att laga maten. Ett bra tips om man ska ha middagsbjudning för flera personer och kassan är skral.

1 stor lök, grovt hackad
2,5 cm ingefära, skalad och grovt hackad
1 grön chilli, grovt hackad
3 msk solrosolja
1 tsk fänkålsfrön
8 vitlöksklyftor, skalade och krossade
1 tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk chillipulver
1 msk tomatpuré
1 burk kikärter
1,5 dl vatten
225 g färsk spenat, hackad
1 tsk salt
1 burk krossade tomater
1/2 tsk garam masala

1. Kör lök, ingefära och grön chilli till en puré i matberedaren.
2. Hetta upp oljan i en wok. Tillsätt fänkålsfrön och vitlök. Stek i 30 sekunder.
3. Tillsätt spiskummin och koriander. Stek i 30 sekunder. Tillsätt purén och stek i 4-5 minuter.
4. Tillsätt gurkmeja, chillipulver och tomatpuré. Stek i en minut.
5. Tillsätt kikärter och vatten. Koka upp, lägg på lock och låt sjuda i 10 minuter.
6. Tillsätt spenat och salt och höj värmen. Låt koka i en minut.
7. Tillsätt de krossade tomaterna, sänk värmen och låt puttra i 6-8 minuter. Tillsätt garam masala och låt koka i en minut.

Jag hade ingen färsk spenat utan fick använda fryst. Det blir inte lika bra. I originalreceptet använder författaren bara 125 g krossade tomater, men jag gillar tomatsmaken i detta recept så jag tycker en hel burk är att föredra. Man kan även öka på fänkålsmängden med nästan det dubbla tycker jag.

Detta är ingen stark rätt, utan rätt så mild trots chillin. Lustigt nog så åt min ettåring av detta trots att hon starkt har indikerat att hon inte gillar kikärter...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar