Matbloggstoppen

tisdag 18 augusti 2009

Ädel spenatlasagne




Denna goda lasagne gjorde jag när min pappa var här och hjälpte oss att renovera. Den var mycket god och dessutom lätt att göra. God smak av ädelosten. Tyvärr har jag ingen aning om var jag har snott receptet.

12 lasagneplattor
250 g bladspenat, tinad och avrunnen
3 dl riven ädelost (jag köpte ett 140 el 150 g paket och rev alltihop)
3 msk smör
3/4 dl mjöl
8 dl mjölk
1 tsk mald muskotnöt
1 tsk salt
1 krm peppar

Värm ugnen till 200 grader.

Smält smöret i en kastrull och rör i mjölet. Vispa i mjölken och koka såsen i fem minuter. Krydda med muskot, salt och peppar.

Täck botten av en ugnssäker form med lasagneplattor, lägg på hälften av spenaten och ädelosten. Häll över 1/3 av såsen, upprepa och avsluta med ett lager plattor. Häll över resten av såsen.

Grädda i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar