Matbloggstoppen

torsdag 6 augusti 2009

Enchiladas med kikärter



För mig finns det två typer av helgmat. Den ena är mat som kräver lite längre tid och som inte är lika nyttig som vanlig vardagsmat. Den andra är mat som man gör på fredagkvällar, det vill säga något som går fort att kasta ihop men som är smaskigt (också det betyder att det inte är lika nyttigt som vardagmaten!). Denna tillhör den senare kategorin. Visserligen är det inte helg idag, men det är torsdag, sommar och vi tjuvstartar helgen lite.

Receptet är taget från www.ica.se och jag har ändrat lite grann i det.

1 gul lök
1 msk olja
1 burk krossade tomater
1 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
1 tsk salt
1 krm peppar
1 burk kikärter
4 små eller 8 mindre tortillabröd
2 dl riven ost

Skala och skiva löken. Skölj och tärna squashen. Fräs lök och squash i matfettet i en stekpanna. Häll över tomatkross och krydda med spiskummin, koriander, salt och peppar. Låt puttra ca 5 min.

Spola hastigt av kikärterna med kallt vatten och låt rinna av. Vänd ner kikärterna i tomatröran. Fördela röran på tortillabröden och rulla ihop. Lägg rullarna i en lätt smord ugnssäker form. Strö över osten.

Gratinera mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min.

Jag serverade dessa med lite tomater, gul lök och basilika. Hade dessvärre ingen färsk, så det fick bli torkad...

2 kommentarer:

  1. Enchilada är verkligen perfekt fredagsmat! Så enkelt, men ändå såå gott! Mm tomatsalladen ser läcker ut. Det var länge sen jag gjorde. Nu blev jag riktigt sugen på det! Ha det gott! kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen toppen! Även på en torsdag! Kram, vi hörs!

    SvaraRadera