Matbloggstoppen

tisdag 18 augusti 2009

Romkaka



I fredags så köpte jag en flaska rom. Det har varit på min inköpslista länge, det är många kakrecept som jag vill prova som har rom i sig. När jag köpt flaskan så kom jag på att jag ska till Berlin om ett par veckor och att det vore smartare att köpa spriten utomlands. För att berättiga mitt inköp var jag tvungen att baka en kaka med rom på en gång. Jag tog ett standardrecept på fransk chokladkaka och tillsatte rom.

Mycket god och kladdig kaka! Vänligen observera det gulliga porslinet som jag köpte i England. Tre små tallrikar för 12 kronor på en välgörenhetsaffär.

200 g smör
200 g mörk choklad
3 msk mörk rom
4 ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smörj och bröa en form, ca 21 cm i diameter. Smält smöret och lägg i chokladen och låt den smälta ner. Rör i romen.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl och bakpulver. Rör i chokladblandningen.

Grädda i 200 grader i ca 15 minuter. Kakan ska bli rätt så lös.

2 kommentarer:

  1. Gud så gott! Och vilken fin tallrik.

    SvaraRadera
  2. Kul att du observerade tallriken! Ja, den var smaskig den kakan.

    SvaraRadera