Matbloggstoppen

tisdag 18 augusti 2009

Vegetarisk moussaka



Äntligen tillbaka efter bloggstoppet! Nu har vi Internet i vår nya lägenhet. Fortfarande ingen diskmaskin och ingen stor frys (förutom att lägenheten är en enda röra och att vi måste köpa en hel del möbler), men vi har i alla fall flyttat.

Här är ett jättebra recept på vegetarisk moussaka. Jag har tagit receptet från "Rutiga kokboken" och översatt det till "vegetariska". Jag recept på en bättre topping, men min ettåring har slarvat bort den kokboken för tillfället... Jag återkommer!

1 kg auberginer

2 gula lökar, hackad
2 gröna paprikor, skurna i små bitar.
1 knippe persilja
salt
peppar
1 dl tomatpuré
100 g torkad sojafärs

3 dl mjölk
2 1/2 msk mjöl
1 krm salt
2 ägg

Börja med att skära auberginen i centimeter tjocka skivor på längden. Stek dem guldgula.

Koka upp vatten och lägg sojafärsen i kokande vatten i en bunke i några minuter. Stek lök tills den får lite färg. Tillsätt paprika och persilja. Fräs till paprikan blivit lite mjuk. Lägg i salt, peppar, tomatpuré och sojafärs. Tillsätt eventuellt vatten. Puttra till en tjock röra.

Blanda mjölk och mjöl i en kastrull. Sjud under omrörning så den tjocknar något. Tillsätt ägg och salt.

Lägg hälften av auberginen i en ugnssäker form. Häll på färsröran. Täck med resten av auberginen. Bred såsen över. Grädda i 200 grader i 45 minuter. Täck eventuell med folie.

Nu har jag hittat den andra kokboken! Den stod i hyllan så jag tar tillbaka det jag sade om min lilla tjej, det var väl jag som var blind...

2 dl matlagningsyoghurt
2 dl riven ost
2 ägg

Rör samman och täck moussakan med topplagret. I receptet stod det att man skulle grädda moussakan tills det var 15 minuter kvar av gräddningstiden och sedan täcka och sätta in den i ugnen ytterligare 15 minuter. Det har jag inget minne av att jag har följt... Den toppingen hittade jag i "100 goda gröna rätter".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar