Matbloggstoppen

söndag 6 september 2009

Bönbiffar




Detta recept på bönbiffar har jag tagit från Risenta. Jag trodde aldrig att dessa skulle hålla ihop, men det gjorde det, riktigt bra till och med. De var goda och min ettåring verkade uppskatta dem. Eftersom jag inte har något matberedare för tillfället så fick jag försöka att mosa ihop dem med händerna istället. Det fungerade inte så bra, men resultatet blev ändå bra!
  • 4 dl kokta kidneybönor (ca 1 ½ dl okokta)
  • ½ gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 ägg
  • 2 msk potatismjöl
  • 2 msk sesamfrö
  • ½-1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • Till stekning: 1-2 msk olja
Mixa bönorna med skalad lök och vitlök i en matberedare. Tillsätt ägg, potatismjöl och sesamfrön och blanda till en smet. Smaka av med salt och peppar. Forma färsen till 8 runda biffar. Stek biffarna i oljan i en stekpanna ca 3 min per sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar