Matbloggstoppen

söndag 6 september 2009

Långpannebröd




Denna helgen skulle min mamma ha kommit och stannat en natt med oss. Efter det så skulle vi haft lite kompisar på besök. Detta hade inneburit att min blogg hade blivit uppdaterad med ett par smaskiga recept och minst ett par smaskiga kakrecept. Istället blev jag sjuk och har inte orkat laga någon mat förrän på söndagen. Då passade jag även på att baka detta bröd, allt för att fylla den lilla frys som blev uräten på bröd när jag var dålig. Gott blev det!

Receptet är taget från kartongen på Kungsörnens vetekross.

1 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 dl vetekross
3 1/2 dl kallt vatten
1 1/2 msk olja
2 tsk salt
1 msk mörk bröd sirap
1-2 msk stött anis eller fänkål
1 paket jäst
ca 10 dl vetemjöl (jag uteslöt ett par dl vetemjöl och lade istället till en dl grahamsmjöl och en dl fint rågmjöl)

1. Koka upp vatten och vetekross och häll över det i en degskål.
2. Blanda i kallt vatten, olja, salt, sirap och kryddor.
3. Låt det svalna till 37 grader.
4. Smula ned jästen och rör om så den löser sig.
5. Tillsätt mjölet.
6. Arbeta degen kraftigt. Låt jästa under bakduk, 20 minuter.
7. Platta ut degen direkt i smord långpanna. Nagga med en gaffel och skär i rutor. Låt jäsa i 30 minuter.
8. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar