Matbloggstoppen

söndag 20 september 2009

Potatisgratäng med buljong och tomat




Prövade en potatisgratäng som inte var så fet eftersom både grädde och ost saknades. Den var god, men jag tror nog att den funkat bra med torkad timjan istället för färsk basilika. Sedan var tomaterna överflödiga enligt mig, jag tror att de bidrog till att den blev lite vattnig.

Eftersom vi fortfarande inte fått vår nya spis och ugnsgaller saknas så körde jag en och en halv sats i långpanna istället. Det skulle man nog fördubblat för att det skulle bli riktigt bra i långpanna.

Receptet taget ur "Det vegetariska köket".

1 kg potatis
1 gul lök (uteslöt jag, jag ogillar lök i potatisgratäng)
1 vitlöksklyfta
4 dl standardmjölk
1 buljongtärning
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
färsk basilika
2 krm muskot
3 tomater

Skala och skiva potatisen och lök fint. Lägg i en smord form. Pressa i vitlöken i mjölken. Hetta upp mjölken och lös upp buljongtärningen i mjölken. Smaka av med salt, peppar, finklippt basilika och lite muskot. Slå den kryddade mjölken över potatisen. Grädda i 200 i 50 minuter. Täck med skivade tomater efter 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar