Matbloggstoppen

tisdag 27 oktober 2009

Thaigryta med quorn




Igår var jag totalt oinspirerad och hade ingen aning om vad jag skulle göra till middag. När jag satt och kollade på denna matblogg insåg jag att jag hade de flesta ingredienserna hemma om jag bytte ut kycklingen mot quorn. Tyvärr hade jag ingen sambal oelek, fick kasta i lite chilisås istället. Det funkade men jag hade gärna velat ha lite sting i rätten. Ändrade lite ingredienser så här kommer mitt omarbetade recept.

Min sambo och dotter älskade detta!
1 paket quorn, strimlat
1 röd paprika
1 gul lök
1 purjolök
1 squash
olja
(broccoli om man vill ha en lite matigare gryta)
1 burk kokosmjölk
1/2 dl vatten
1 buljongtärning
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
en skvätt soja (mest för färg)
salt & peppar
1/2 lime (saften)
2 msk mango chutney
2 tsk sambal oelek

Stek quorn, squash och purjolök i smör. Tillsätt lök skuren i båtar och paprikan skuren i små bitar och låt fräsa med en stund.

Häll på kokosmjölken och vatten och lös upp buljongtärningen i grytan. Tillsätt tomatpuré, limesaft, soja, mangochutney, sambal oelek och pressade vitlöksklyftor. (Lägg även i broccoli nu om ni vill ha det i).

Låt puttra tills allt är genomkokt och smaka sen av med salt & peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar