Matbloggstoppen

måndag 30 november 2009

Gammaldags mjuk pepparkaka



Mjuk pepparkaka är en av mina favoritkakor! Försöker att undvika att äta det resten av året och bara spara mig till december. Hade lite panik eftersom jag inte fått någon bakad till första advent. Dagen efter hade jag dock bakat två stycken! Detta receptet är hur bra som helst, taget ur "Rutiga kokboken".

150 g margarin el smör
3 ägg
3 dl socker
1 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
1 tsk malda kryddnejlikor
1 1/2 dl gräddfil el filmjölk
1 1/2 dl lingonsylt
1 tsk bikarbonat el 2 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl

Smörj och bröa en form som rymmer ca 2 l, rak el rund. Smält matfettet och låt svalna lite. Vispa äggen och socker med elvisp. Rör ner kryddorna, gräddfilen el filmjölken, lingonsylten, bikarbonaten el bakpulvret, matfettet och mjölet. Häll smeten i formen. Grädda på galler i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 1 timme.

2 kommentarer:

  1. ...Verkar god! Den ska jag prova!!

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen supergod! Bästa receptet på mjuk pepparkaka som jag har använt mig av och mjuk pepparkaka är en av mina topp fyra godaste kakor!

    SvaraRadera