Matbloggstoppen

söndag 15 november 2009

Glögg





  • 5 liter svagdricka
  • 50 g vanlig jäst
  • 2,5 kg socker
  • 1 påse kardemummakärnor
  • 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
  • 1 påse hel kryddnejlika
  • 500 g russin
  • 1 kanelstång
  • 5 skalade och skivade råa potatisar
Att göra sin egen glögg är inte svårt och det är mycket uppskattat bland familj, vänner och bekanta att få en flaska. Själv föredrar jag saftglöggen men nu har det blivit lite av en tradition att jag gör glögg och ger bort. Har inte satt en sats i år utan gjorde dubbel sats förra året i stället.

Observera att denna glögg får en alkoholhalt på ungefär 13 %. Jag har tidigare gett bort flaskor som folk har trott varit saftglögg så de har hällt i massor av sprit. Då blir man bra dragen.

Blanda ovanstående ingredienser i en 10 liters hink. Täck med plastfolie som du gör små hål i. Låt stå. Glöggen ska stå i minst tre veckor, men gärna upp till sex veckor. Fyll på flaskor. Den går mycket bra att spara i flera år.

2 kommentarer:

  1. Therese,
    Jag vill ocksa gora glogg! Vad ska man ta istallet for svagdricka? Kanske krydda upp rodvin, men det ar ju inte samma sak.
    Emma

    SvaraRadera
  2. Hej! Så länge du befinner dig i England får du nog nöja dig med att krydda upp rödvin. Jag tror att det är omöjligt hitta ett substitut för svagdricka...

    SvaraRadera