Matbloggstoppen

onsdag 11 november 2009

Mintchokladkaka



Kombinationen choklad och mint är jag egentligen inte speciellt förtjust i, det påminner för mycket om att borsta tänderna direkt efter att man har smält i sig choklad. Det finns alltid undantag, och detta är ett stort sådant. En supergod kladdig chokladkaka med smak av mint.

Receptet är taget ur "Kladdkakor" av Mia Öhrn. En mycket trevligt kakbok! Det enda med detta recept att jag alltid får glasyren att se lite konstig ut eftersom det blir lite vitt av fyllningen av After Eight. Denna gång löste jag problemet genom att strö över lite chokladströsselbitar. Effektiv var jag vill jag framhäva, jag passade på att göra två stycken!

· 100 gr smör el. margarin
· 100 gr mintchokladkakor tex After Eight
· 2 ägg
· 2 dl strösocker
· 2,5 dl vetemjöl
· 2,5 msk kakao
· 1,5 tsk bakpulver
Glasyr:
· 150 gr mintchokladkakor tex After Eight
Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält smöret i en kastrull på svag
värme. Dra kastrullen från värmen och bryt ner mintchokladkakorna.
Låt smälta och rör till en jämn smet. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan
chokladblandningen. Rör om noga. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör ner
blandningen i smeten. Häll smeten i formen och grädda 18 minuter i 175 °C.
Ta ut kakan ur ugnen och täck toppen med mintkakor. Grädda ytterligare 5 minuter
för att kakorna ska smälta och brd sedan ut dem så att de taäcker hela toppen. Låt
stelna och ta sedan försiktigt bort formens kant. Förvara svalt.


1 kommentar:

  1. Jag har slutat med att lägga after-eight på kakan, jag rör bara ner dem i smeten direkt. Då slipper man den fula ytan, men det smakar likadant tycker jag.

    SvaraRadera