Matbloggstoppen

fredag 6 november 2009

Potatislåda med keso



Detta recept har jag haft nedskrivit i flera år i min kokbok och aldrig kommit mig för att göra. Bilden gör inte maten rättvisa, det var en mycket god låda! Här åt jag den tillsammans med lite ugnsbakade linser och en bönsallad.

Vad jag älskar potatis! Jag skulle aldrig kunna gå på en lågkolhydrat diet...

3/4 kg potatis, kokt eller rå (jag använde kokt)
1 paket hackad spenat, 350 g
2 gula lökar (det uteslöt jag, hur mycket jag än älskar lök så tycker jag inte att det passar i gratänger tillsammans med potatis, löken tar helt över)
200 g keso
1 vitlöksklyfta
3/4 tsk salt, vitpeppar
2-3 krm muskonöt
1 dl riven ost

Skala potatis och lök och skär i skivor. Varva i form. Rör ihop spenat, keso, vitlök, salt, vitpeppar och muskonöt. Häll detta över potatisen. Strö över riven ost och grädda i 225 grader i 45 minuter om potatisen är rå, 20-25 minuter om potatisen är kokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar