Matbloggstoppen

tisdag 29 december 2009

Bananbröd



På jobbet hade vi åtta bananer liggandes som började bli bruna och som ingen annan ville ha. Jag ogillar att slänga mat och tar hellre med bananerna hem och bakar banankaka på dem. Jag behövde ett recept med massor av bananer och då hittade jag detta. Jag passade på att göra två kakor så jag blev av med allihop. Jag älskar banankaka, men tyckte inte att detta recept var ett av de bättre. Kombinationen banan och kokos var ok, men det finns mycket bättre kompisar till bananen än kokos.

Receptet är taget från bloggen www. ragazze.se

100 gram mjukt smör
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
4 mogna bananer
2 ägg
ca 0,5 dl kokosflingor

1. Smöra en avlång bakform – och använd gärna kokosflingor istället för ströbröd.

2. Blanda socker och smör i skål. Blanda mjöl, bakpulver och salt separat och rör sedan ner det i smörskålen. Mosa bananer och blanda ner dem med äggen. Rör även ner ett par matskedar kokosflingor.

3. Häll smeten i den formen. Gräddas i ca 175 grader i ungefär en timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar