Matbloggstoppen

måndag 28 december 2009

Fylld smörgåstårta!



Vad skulle jag då göra med botten till smörgåstårtan? Jo, min svåger har bestämt att skinkmacka är vad vi äter till lunch på julafton. Jag tyckte då att som ett vegetariskt alternativ att vi kunde erbjuda smörgåstårta. Det äter jag inte speciellt ofta, min sambo gillar inte det.

Fyllning ett:

ett paket fetaost, riven
en halv purjolök, finstrimlad
2 dl riven ost
2 dl creme fraiche

Allt blandas och lades ut på det understa lagret

Fyllning två:

3 avokado
ett par matskedar creme fraiche
lite salt
ett par matskedar pressad citron
en kruka basilika

Allt blandades och lades ut på det översta lagret

Efter att tårtan lagts ihop bredde jag på färskost (med vitlök och örter) och tårtan dekorerades sedan med ruccola, körsbärstomater, ost, rödlök och gurka.

Den blev mycket god! Min dotter gillade den jättemycket och jag tyckte själv att den blev fin. Det enda var att det understa lagret blev något torrt, men min syster sade att man kan pensla bottnarna med mjölk för att få dem lite saftigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar