Matbloggstoppen

måndag 28 december 2009

Mozartkulor



Detta recept på Mozartkulor var verkligen jätteenkelt! Gott var det också, det borde jag veta eftersom jag satte i mig större delen av satsen. Originalrecpetet sade att man skulle göra 25 kulor, jag gjorde 20. Det blev lite för stora kulor och jag har nu förätit mig på dessa läckerbitar. Nästa år ska jag för övrig börja julstöka i mycket bättre tid. I början på november är mycket mer lämpligt för en stressad småbarnsförälder som jag.

Receptet är taget från www.matplatsen.org. En mycket trevlig matblogg!

200 g nougat (gärna Odense)
200 g mandelmassa
150 g mörk blockchoklad

Skär nougaten i fyrkanter, ca 25 st. Rulla dem till bollar och ställ in i frysen en stund så de stelnar. Dela mandelmassan i lika många delar och tryck ut till platta rundlar. Lägg en nougatboll på varje och täck runt om med mandelmassan. rulla till dem till släta bollar. Smält chokladen i micro eller vattenbad. Doppa kulorna i choklad och lägg på bakplåtspapper att stelna.

För att få lite fint mönster på dem kan man ta resterande choklad och ringla över med hjälp av en gaffel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar