Matbloggstoppen

måndag 21 december 2009

Saffransbullar med mandelmassa



Jag är inte förtjust i lussekatter. De är torra och trista. Min kompis Annelie tipsade mig förra året om Saffransbullar med mandelmassa. De fick jag inte möjlighet att baka förrän i år, men det kommer jag att baka varje år händanefter. Herregud vad goda de var! Fick flashback från min mormors kök. Hon bakade tydligen sådana berättade mamma. Det hade jag helt glömt, men det kom jag ihåg när jag åt dessa. Så goda! Nästa år ska dessa bakas redan i november, inte veckan innan jul.

100 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1 tsk salt
0,5 g saffran
50 g jäst
12-14 dl vetemjöl

Fyllning
100 g smör
250 g riven mandelmassa
3 msk socker

ägg och pärlsocker till ganering

Smält smöret och blanda med mjölk och saffran. Värm till fingervarmt och häll det över jästen. Rör till jästen har löst sig. Blanda ned salt, socker och mjöl. Blanda till en kladdig deg (annars gör saffranen lätt att degen blir torr). Jäs i 40 minuter. Blanda smör, mandelmassa och socker. Dela degen i två delar och bred fyllningen på. Rulla i hop från långsidan och skär i jämna skivor. Lägg i bullformar, låt jäsa i 30 minuter. Pensla med ägg. Strö över pärlsocker. Grädda i 250 grader i 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar