Matbloggstoppen

onsdag 30 december 2009

Saltlaktriskola



Har införskaffat oss en ny kamera! Vilken skillnad det blev på bilderna. Detta receptet är taget från www.sotasaker.wordpress.com en jättemysig blogg som jag besöker ofta. Dessa kolor blev jättegoda, men inte helt lyckade. De var lite för mjuka, så de kokade inte tillräckligt länge. Sedan var smeten för varm när jag hällde upp dem i formarna så de fortsatte att koka och vissa blev jättebubbliga. Inget fel på smaken, men det såg grådassigt ut. Dessa fina formar har min goda vän Emma skickat till mig från England. Henne saknar jag mycket... Ingen annan kompis kan jag prata så mycket mat med och vara så nöjd att bara sitta tillsammas med och bläddra i kokböcker.

2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
2 dl krossade hårda lakritskarameller, till exempel turkisk peppar

Koka ihop under omrörning tills smeten klarar ett kulprov (häll en sked kola i kallt vatten och se om det går att forma den till en kula). Häll upp kolan i knäckformar och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar