Matbloggstoppen

fredag 15 januari 2010

Ambrosiatårta eller Ambrosiakaka?



Receptet är taget ur "Sju sorters kakor" och där kallar de denna kaka för Ambrosiatårta. Det tycker jag är att ta i för mycket. Jag kallar den för Ambrosiakaka. En kaka som är god i all sin enkelhet, men knappast något tårta. Sambon fyller år i helgen och skulle ha med en kaka till jobbet. Det blev denna. Den är lite underskattad, inte så ofta man blir bjuden på den när någon har bakat. Fast egentligen är det väl en enkel sockerkaka med lite glasyr på. Just glasyren gör det hela lite festligare och istället för syltade apelsinskal ganerade jag med lite kakadekorationer som jag köpt på mig i England.

125 g smör
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver

3 dl florsocker
2-3 msk vatten, citronsaft eller apelsinsaft
4 msk syltade apelsinskal

Smörj och bröa en form. Smält matfettet och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, bakpulver och matfett. Häll smeten i formen. Grädda kakan i ca 25 minuter på 150 grader. Låt kallna. Blanda florsocker och vätska. Bred glasyren över kakan. Strö på apelsinskalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar