Matbloggstoppen

söndag 3 januari 2010

Brie- och tomattårta



Jaha, vad åt vi egentligen över jul och nyår kanske ni undrar? Anledningen att jag inte har bloggat om julmaten är att min kamera försvann på julafton och jag tog kort med min systers kamera. Väntar nu på att hon ska maila över bilderna. Anledningen till att nyårsmaten har fått vänta är att den togs med vår nya kamera och jag inte har lärt mig att föra över bilderna ännu. Men här kommer de nu.

Förrätt var Brie- och tomattårta. Dåligt namn tycker jag men receptet är taget från www.ica.se så jag antar att jag är tvingad att använda deras namn också! Rätten var god, men hade blivit mycket bättre av att man hade smörstekt tomaterna innan man fyllde smördegen med det. Första gången jag använde smördeg och det blev väldigt festligt!

5 smördegsplattor (men det hade funkat att göra sex stycken också)
400 g körsbärstomater
200 g brieost i skivor
1 kruka färsk basilika
2 krm grovmalen svartpeppar
1 ägg

Sätt ugnen på 225°C.

Vik upp en kant runt om den kavlade smördegen. Tryck till kanten med en gaffel. Nagga bottnen med en gaffel.

Halvera eller kvarta tomaterna. Finhacka basilikan och halvera oliverna. Blanda samman tomater, oliver och basilika.

Pensla bottnen med ett uppvispat ägg och grädda i ugnens mitt ca 15 minuter eller tills den har fått fin gyllenbrun färg. Ta ut.

Fördela tomatblandningen över bottenplattan. Lägg på brieskivor och ställ in i ugnen igen. Grädda tills osten smält något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar