Matbloggstoppen

onsdag 6 januari 2010

Chilicanneloni




Idag hade vi några vänner över på middag. Jag stod för huvudrätten och de andra hade med förrätt och efterrätt. Tyvärr glömde jag att ta kort på de andra rätterna, men kan garantera att de var mycket goda. Till förrätt åt vi rödbetor, fetaost, krutonger med örtkryddor. Efterrätten var en chokladkaka med chokladtryffel.

Min huvudrätt var Chilicanneloni. Har du ätit hemma hos mig några gånger finns det stor chans att du har ätit detta. Det är gott och himla lätt att göra. Det jobbigaste momentet är att koka lasagneplattorna. Receptet är taget från www.arla.se.

12 lasagneplattor
250 g cottage cheese, KESO chili
2 dl Arla Köket riven ost gratäng

Tomatsås:
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta
1 msk strösocker
1 tsk salt
1 tsk paprikapulver
1 krm svartpeppar
1 grönsaksbuljong tärning


Sätt ugnen på 200º. Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull. Koka lasagne-plattorna, några i taget, ca 4 min. Ta upp dem försiktigt och klicka 1 msk cottage cheese på varje platta, rulla ihop och lägg i en ugnssäker form. Skala och hacka löken. Lägg lök, krossade tomater, pressad vitlök, socker, salt och kryddor i en matberedare. Mixa såsen slät. Häll tomatsåsen i en kastrull tillsammans med buljongtärningen. Låt koka upp under omrörning. Häll såsen över pastarullarna. Strö över osten. Gratinera i ugnen 20-25 min. Servera med en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar