Matbloggstoppen

onsdag 27 januari 2010

Fruktbröd med nötter



Detta bröd talade en av mina kollegor sig varm för efter nyår. Jag förstår varför! Det här var verkligen jättegott! Sambon och lilltjejen tyckte inte om det, men det var nötterna som inte föll dem i smaken. Brödet ska avnjutas i TUNNA skivor annars är det inte speciellt gott.



3 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat, strukna
2 dl russin
10 st torkade aprikoser, i små bitar
6 st torkade fikon, i mindre bitar
150 g valnötter eller hasselnötter
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap eller flytande honung

1. Smörj och bröa en rak bakform som rymmer 1,5 liter. Klipp gärna en bit bakplåtspapper och lägg i formens botten.

2. Mät upp de båda mjölsorterna i en bunke och blanda i salt och bikarbonat.

3. Rör ner russin, frukt och hela valnötter. Tillsätt fil och sirap eller honung sist och rör ihop det hela till en kladdig deg. Häll degen i den smorda formen.

4. Grädda i 160 grader ca 1 timme och 35 minuter. Låt brödet svalna lite. Slå det sedan ur formen, linda in det i en grov handduk och låt det kallna så.



Receptet taget ur den vackra boken "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Anna Bergenström är inspirerande!
    Jag är halvvegetarian (äter fisk) och brukar även besöka och inspireras av din blogg! Min man är britt, så extra kul med lite tips därifrån, tycker jag. Försöker dessutom laga egen barnmat till min tiomånaders. Har du några tips?
    Hälsningar Anna K

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du har hittat hit! Vi köpte aldrig burkmat till vår dotter utan lagade alltid all mat. Jag kände att när hon var så liten så behövde hon inte så mycket variation utan var nöjd med mycket repetetion. Jag kunde till exempel bjuda henne på kokt potatis, kokta grönsaker och linser eller baljväxter. Mosade det lätt och hällde på olivolja. Sedan gjorde jag vuxenmat och uteslöt salt och buljong. Risotto och lasagne var storfavoriter. Bra att köra en vuxenomgång och sedan frysa ned. Linslasagnen var toppen tyckte hon! Sedan gav jag henne ofta någon sked av vår mat (normalsaltad) för då fick man lite av en indikation av vad hon var intresserad av. Då gjorde jag samma mat fast utan salt. Det finns en pastasort som är jätteliten (kommer ej ihåg namnet men ser ut som nudlar som är hackat i små bitar). Det var jättebra att göra en sås och till exempel blanda ned dill (hon har alltid älskat dill) och servera med lite quorn eller liknande.

    Om du är medlem på facebook kan du gå med i min facebookgrupp och få meddelande när min blogg uppdateras. Leta på "salt och sött". Hälsningar Therese

    SvaraRadera