Matbloggstoppen

lördag 30 januari 2010

Italiensk pastagratäng



Vissa recept har jag haft hur länge som helst men inte testat. Detta är ett av dem. Taget ur någon engelsk tidning eller liknande för evigheter sedan har det varit inklistrat i min receptbok men jag har inte gjort något med det. Det har kanske inte känts tillräckligt roligt kanske. Nu är jag väldigt inne på pastagratänger och eftersom detta innehöll tomat istället för creme fraiche eller kesella så kändes det nyttigare. Låt inte enkelheten i receptet lura er! Detta var riktigt gott, det krispiga lagret ovanpå lyfte hela rätten och det faktum att det var skogschampinjoner tror jag också gjorde världens skillnad. Lilltjejen som inte gillar tomatbaserade såser åt glatt av detta...

280 g pasta
2 finhackade röda lökar
3 vitlöksklyftor, finhackade
100 sparris, skurna i mindre bitar
150-200 g skogschampinjoner, skivade
6 dl passerade tomater
2 msk röd pesto
50 g cheddarost
50 g färska brödsmulor
salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 175 grader. Koka pastan.
2. Stek lök och vitlök i fyra minuter. Tilsätt sparris och svamp och stek med i ytterligare två minuter.
3. Tillsätt passerade tomater, pesto och pasta till grönsakerna och salta och krydda. Häll allt i en ugnsform.
4. Blanda riven ost och brödsmulor och strö detta över grönsakerna. Gratinera i ca 30 minuter tills toppingen har fått en fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar