Matbloggstoppen

tisdag 5 januari 2010

Jullimpa



I god tid hade jag tänkt att baka mitt julbröd som jag gör varje år. Det blev inte av i år, istället bakade jag ett annat bröd efter jul (Det andra receptet kommer nog komma ut snart nog, ni får ge er till tåls. Det är Matts favorit och jag känner mig lite taskig att jag inte bakade det till jul i sedvanlig ordning). Här är det brödet. Det var väldigt gott. Jag känner att det tävlar med det andra julbrödet, men Matt håller inte med. Receptet är taget från www.heavenlycupcake.blogspot.com. Skulle dock ha velat ha brödet något sötare, det får jag exprimentera med nästa gång. Det andra receptet har hela en deciliter socker och en deciliter sirap i sig, i två mycket små limpor.

1 l filmjölk
4 dl havregryn
4 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
3 msk ljussirap
1 msk bikarbonat
1 msk pepparkakskrydda (eller mald nejlika, kanel och ingefära i lika delar)
1 1/2 tsk salt
2 dl russin

Ta fram en stor skål, det blir mycket smet. Klä två avlånga brödformar med bakplåtspapper. Blanda alla ingredienserna till smeten i skålen och fördela den mellan formarna. Grädda i 175 grader i 1 1/2 timme. De ska vara inne så länge, annars blir de degiga. Ta ur dem ur formarna direkt och låt svalna på galler. De går utmärkt att frysa och håller sig saftiga i en vecka i skafferiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar