Matbloggstoppen

måndag 25 januari 2010

Kokoskaka



Min arbetskamrat hade med sig tårta i förra veckan och jag trodde han gjorde det för att vara snäll. Saken var dock den att han fyllde år, men det förstod inte jag (och flera andra i personalen också för den delen!). Den kollegan glömmer aldrig någon annans födelsedag så det var extra pinsamt. Mitt dåliga samvete bakade därför en kaka igår och tog med sig till jobbet som en present. Kollegans favorit är kokos och därför föll valet på en kokoskaka ur "Kladdkakor". Sedan garnerade jag med en chokladfrosting (2 dl florsocker, 2 msk kakao, 2 msk mjölk) och strödde på lite chokladprickar och silverkulor för att den skulle se lite festligare ut.



Eftersom jag inte äter kakor just nu så spenderar jag mycket tid att istället tänka på kakor. Jag tänker att det är synd att jag inte har gjort mer recept ur boken "Kladdkakor". Det kommer jag ändra på. Den boken ville jag så gärna ha när vi flyttade från England till Sverige år 2005. Eftersom både sambon och jag var arbetslösa var boken endast en dröm då vi inte kunde spendera några pengar på något "onödigt". När jag väl fick jobb och min första lön kom i februari 2006 var lyckan gjord när boken var med på bokrean. För endast 49 kronor fick jag mitt exemplar. När man har haft dåligt om pengar uppskattar man dem desto mer när man får dem...

I vilket fall som helst är detta en god kaka, men den ska ätas med grädde eller glass eftersom den blir lite "torr" med kokosflingorna. I receptet står det att den ska gräddas i 18 minuter men jag var nog uppe i 25-30 minuter. Jag gräddade två samtidigt (kör mycket av det nuförtiden!) och en av dem blev nog rätt så kladdig för den sjunk ihop i mitten. Den behöll vi här hemma.

125 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl kokosflingor + lite att strö formen med
2 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker

Smörj en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter. Strö med kokosflingor. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt smöret och kokosflingorna. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen i smeten och rör om. Häll smeten i formen och grädda i ca 18 minuter i 175 grader. Ska ätas med grädde eller glass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar