Matbloggstoppen

fredag 1 januari 2010

Mjölkchokladkladdkaka



Jag var ute efter en mjölkchokladkaka och hittade detta recept på denna blogg. Denna kaka var god, men lite mäktig. Det märkte jag efter att jag hade satt i mig två bitar. Denna skulle ha avnjutits i mindre bitar, den saken är klar. Så andra gången jag åt den nöjde jag mig med en mycket mindre bit!

Ingredienser
100 g mjölkchoklad
100 g smör
2 st ägg
1,5 dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

Fyllning
100 g mjölkchoklad

Gör såhär
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smält chokladen med smöret.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i mjölet blandat med bakpulver, salt och chokladblandningen.
4. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm eller "smöra o bröa" en keramikform.
5. Häll smeten i formen. Grovhacka mjölkchokladen och strö den över smeten i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt kakan svalna och ställ den sedan i kylskåpet minst 2 timmar, gärna över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar