Matbloggstoppen

onsdag 20 januari 2010

Nougattoppade apelsinrutor



Detta recept har jag tagit från nätet, men har ingen aning om var. Trodde det var en blogg, men hittar inte längre källan. I vilket fall som helst så var denna kaka mycket god och jag gillar alltid långpannerecept!

Jag och sambon kör förresten detox i tre veckor sedan måndagen. Inga onyttigheter i form av snacks, kakor och godis. Det ska ju inte mina läsare behöva lida för så jag kommer att baka och frysa ned lite kakor under tiden!

200 g smör
4 ägg
4 dl socker
6 dl mjöl
3 tsk bakpulver
1 dl mjölk
1 dl koncentrerad apelsinjuice

200 g mjuk nougat

1. Sätt ugnen på 200 grader. Klä en långpanna, 30x40 cm (jag använde en mindre för att få en högre kaka och detta påverkade också tiden i ugnen, jag tror att jag hade inne min i nästan 30 minuter).
2. Smält smöret, låt svalna.
3. Vispa ägg och socker poröst.
4. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ned i smeten. Tillsätt mjölk och juice.
5. Tillsätt smör och rör.
6. Bre ut smeten i pannan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.
7. Ta ut kakan, riv nougat över. Låt kallna och skär upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar