Matbloggstoppen

torsdag 21 januari 2010

Tant Märtas hemliga mandel- och nougatkaka



Vi var hos min kompis Linda för ett tag sedan. Vi jobbade tidigare ihop och jag känner mig skyldig till att vid ett flertal tillfällen har tvingat henne till att baka kakor till möten. Allt hon har gjort har varit väldigt gott. När vi hälsade på henne blev jag väldigt glad över att hon hade valt denna kaka som en kaka att bjuda på. Receptet är tagit ur den vackra "Två systrars söta". Jättegod! Lätt att göra också kan jag bekräfta då jag blev lite inblandad i att baka den.

4 ägg, delade
400 g grovriven mandelmassa
100 g smält smör
1 tsk bakpulver
125 g nougatmassa

rostade mandelspån

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en rund bakform.

2. Vispa ihop äggulor, mandelmassa, smält smör och bakpulver.

3. Vispa äggvitorna i en ren bunke till hårt skum. Vänd försiktigt ner dem i smeten.

4. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter. Lägg folie över kakan efter 25 minuter så att den inte blir för mörk. Låt svalna på ett galler.

5. Smält nougatmassan i en skål över vattenbad och bred ut över hela kakan, även på sidorna. Dekorera med de rostade mandelspånen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar