Matbloggstoppen

torsdag 14 januari 2010

Vegetarisk sill



Beklagar att bilderna inte är så där jättebra från jul. Det var mörkt och skuggor föll till höger och vänster och jag var för hungrig för att ta riktigt bra kort!

Vegetarisk sill har jag hört talas om men tyckt att det låtit lite skumt och därför låtit bli att göra det. Det var dumt för det var riktigt gott. Min dotter älskade detta, men så är hon också dillfantast.

Receptet har jag tagit från veganvrakets blogg.

Senapssill utan sill
1 aubergine (eller 1 burk stora vita bönor om du hellre vill ha det
½ dl söt senap, gärna Johnnys
1 msk socker
3 msk kallpressad rapsolja
1 msk rödvinsvinäger
1 dl havregrädde (jag använde creme fraiche istället)
½ röd lök
½ dl finhackad dill
salt, svartpeppar

Skär auberginen i sillstora bitar. Koka dem mjuka och sladdriga i saltat vatten några minuter. Finhacka löken. Blanda senap, socker, olja och vinäger. Vispa ner havregrädden. Häll av vattnet från auberginebitarna och blanda med senapsblandningen. Rör ner lök och dill och blanda alla ingredienser. Smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar