Matbloggstoppen

torsdag 14 januari 2010

Vegetariska köttbullar



Vegetariska köttbullar är ett måste på julbordet! I år fick mamma stå för dessa eftersom min matberedare har gått sönder och vi inte har haft ekonomi att investera i en ny (det är dock högt upp på prioriteringslistan nu efter jul!). Måste säga att mamma faktisk lyckades bättre med dessa än vad jag tidigare gjort. Mina brukar alltid bli lite torra. Kan skillnaden varit att mamma gjorde sitt eget ströbröd eller kanske att hon använde vitt bröd istället för fullkornsbröd?

Vegoköttbullar

Detta recept låter inte så gott, men det är toppen! Påminner mycket om vanliga köttbullar i konsistensen faktiskt. Receptet är taget från "Gott och grönt".

100 g sötmandel
1 1/2 dl torkat ströbröd
1 1/2 dl färskt ströbröd (detta har jag lagt till själv, med färskt ströbröd blir de inte lika torra)
1 1/2 dl riven ost (jag använder prästost)
2 msk riven gul lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
1 msk vatten

1 liter vatten samt en buljongtärning
smör till stekning

1. Mixa mandeln fint i matberedare. Mixa även det färska ströbrödet.
2. Blanda mandeln med ströbröd, ost, lök, salt, peppar. Tillsätt ägg och vatten.
3. Forma smeten till köttbullar. Med ett msk-mått blir de lika stora.
4. Koka upp vatten och buljongtärning och koka bullarna i åtta minuter i buljongen.
5. Ta upp dem med håvslev och stek tills de får en gyllenbrun yta.

Receptet är taget ur "Gott och grönt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar