Matbloggstoppen

onsdag 17 februari 2010

Annas chokladtårta



Detta recept är Anna Bergenströms och ett recept som jag ofta återkommer till. Jag vet inte varför den är så god eftersom den liknar många andra franska chokladkakor, men det är verkligen jättegod! Antar att proportionerna är perfekta i denna kaka.

En kollega gjorde en jättetjänst och jag ville givetvis tacka honom så jag kastade ihop denna häromveckan (den är lättbakad också!). Tyvärr var batteriet i kameran inte laddad så det blev sämre foton denna gång eftersom jag fick gå tillbaka till vår vanliga digitalkamera.

Underlägget till kakan har jag gjort genom att svepa in en kartonbit i folie. Inte så där jättekul, jag sprang omkring och letade efter tårtfat i guld eller silver men var hittar man det? Nu har jag i alla fall beställt sådana på nätet. Utöver det beställde jag också massor av muffinsformar. Beställningen gick på över 500 kronor, det är nog inte tanke på att fråga sambon om han vill vara med och dela på den kostnaden, det får jag nog ta själv!

2 ägg
2 dl socker
150 g smör
150 g mörk choklad
2 tsk snabbkaffe löst i 1 msk hett vatten
1/2 tsk vaniljsocker
knappt 1 1/2 dl mjöl
75 g hackade valnötter eller hasselnötter (jag har alltid använt valnötter)
florsocker

-Ugntemperatur 175°

-Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Smält under tiden smöret på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen när smöret smält.

-Lägg i chokladen delad i bitar. Chokladen ska smälta i eftervärmen. Blanda ner choklad-smör-blandningen i äggsmeten.

-Tillsätt kaffe, vaniljsocker och sist mjölet blandat med de hackade nötterna. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.

-Grädda kakan 28-30 minuter eller tills kakan börjar spricka på ytan. Kakan ska inte gräddas lika länge som en vanlig mjuk kaka.

-Låt kakan kallna.

-Servera som den är eller med lite vispad grädde.


2 kommentarer:

  1. Japp, där var den. Favvokakan nr 1!!!!! Välkommen imorgon! ps...jag förbereder lite av maten just nu så att det går smidigt imorgon. Planering vet du! ;) hi hi hi Skämtar bara. Ska bli jättekul att ni kommer imorn. kram

    SvaraRadera
  2. Den hade jag med när Isabel var nyfödd, kommer du ihåg det? Tack för i lördags!

    SvaraRadera